Jeg sitter å leser boka: Å være digital i alle fag og blir bare mer og mer fasinert, mulighetene er utvilsomt mange og spennende. Selv har jeg aldri vært noe spesielt interessert i for eksempel geografi, men da jeg lest kapitlet om det i boka til Otnes må jeg innrømme at jeg ble svært overrasket og interessert i faget. Bildene av kartene og mulighetene for å la elevene jobbe med kart digitalt og enkelt ble på mange måter en "aha"-opplevelse for meg.
Da jeg gikk på skolen var det kun et eller noen få felles datarom som hadde pc'er og inger maskiner var tilgjengelig på klasserommet. Jeg tror elever kan bli enda mer interessert i læring dersom man bruker mer IKT i undervisningen. En mulighet kan være å bruke IKT når man som lærer utformer og planlegger egen undervisning, slik at man kan vise elevene noe som er interessant å se på. Det tror jeg også kan være med på å gjøre elevene mer nysgjerrig på å lære hvordan jeg som lærer har gjort det, slik at de også kan få det til etter litt øvelse.
Da jeg gikk på skolen var det kun et eller noen få felles datarom som hadde pc'er og inger maskiner var tilgjengelig på klasserommet. Jeg tror elever kan bli enda mer interessert i læring dersom man bruker mer IKT i undervisningen. En mulighet kan være å bruke IKT når man som lærer utformer og planlegger egen undervisning, slik at man kan vise elevene noe som er interessant å se på. Det tror jeg også kan være med på å gjøre elevene mer nysgjerrig på å lære hvordan jeg som lærer har gjort det, slik at de også kan få det til etter litt øvelse.
Selv om jeg ikke helt har fått lest boka helt ferdig er jeg ikke i tvil om at det finnes et hav av programmer, og som det står flere plasser er mange av programmene gratis. Bruk av IKT i undervisningen handler helt klart om å se muligheten i stedet for begrensninger som er er mindre av. Det er et hav av muligheter som finnes i forhold til programmer, noe som gjør at man som lærer må sette seg inn i mye. Likevel må man finne programmer som passer best til elevgruppen, men det gir også mulighet for å bruke ulike programmer i ulike klasser dersom man underviser i samme fag i ulike klasser.
IKT er helt klart noe som lærere i dagens skole må bli enda flikere til å bruke, og jeg tror vi kan lære mye av hverandre og bruke hverandres kunnskaper til å bli god sammen. Hva tenker dere om det?
Herved er det "bevist" at et kjedelig fag kan bli interessant med IKT. IKT kan med fordel brukes, slik du er inne på, som "trigger" til arbeidet med et faglig emne.
SvarSlettPå "IKT og læring" bruker vi for det meste open source (gratis) programvare. Det finnes etter hvert mange gode/lettbrukte. Så får vi alle bidra til å "spre" dem i skolen med gode eksempler.
Jeg har også lest "Å være digital i alle fag" med interesse. Når lærerne har den nødvendige digitale kompetansen, vil ikt bli brukt mer aktivt og bevist i undervisningen.
SvarSlettI kap. 1 under overskriften: Å være digital kompetent, utaler Søby (2007) følgende: ... at det fremdeles er et gap mellom lærerplanens krav til digital kompetanse og lærernes forutsetninger for å realisere dem." En må kunne og ha erfart, før en kan bruke og se mulighetene av et redskap, så også med ikt. Tror nok at det er et generasjonsskille blant lærerne når det gjelder fortrolighet til den digitale verden. De yngre lærene har brukt ikt aktivt i sitt skoleløp, mens mange av de eldre lærene ikke har fulgt med på samme måte, ( snakker av egen erfaring...). Kjenner absolutt at ikt og læring vil bli matnyttig.
Takk for tilbakemeldinger. Ja, uten tvil er mulighetene mange for motiverte og engasjerte elver med bruk av IKT. At IKT er matnyttig er jeg heller ikke i tvil om, kjenner allerede følelsen av å ha lært en hel masse til tross for at vi såvidt har begynt.
SvarSlettAt vi kan lære av hverandre er det ikke noen tvil om! Vi som lærere har nok også masse å lære av elevene, så her har vi en vinn-vinn situsjon.
SvarSlettHelt klart :) Det gjelder bare å ta i bruk hverandres kunnskaper.
SvarSlett