fredag 16. september 2011

RLE-undervisning med bruk av IKT

Nå er det straks klart for en ny dag med forelesninger i RLE og jeg sitter å tenker på hva jeg skal skrive om i de selvvalgte oppgavene i dette kurset, men valgene er uten tvil enkle. I begge oppgavene skal jeg skrive om ulike tema, men en del tenker jeg at skal være likt. Etter å ha lest en del av pensum i IKT har jeg fått mange idèer om hva jeg kan ta med og hvordan man ved bruk av IKT kan planlegge RLE-undervisningen for elevene. 

Jeg sitter ennå og er positivt overrasket over alle nyttige tips til hvordan undervisningen kan være i ulike fag og alle programmene og nettstedene som ble presentert i boka. Dette har nok også vært et utgangspunkt for meg i valg av selvvalgte oppgaver, også i forbindelse med at vi på RLE-undervisningen igår fikk beskjed om at det var en absolutt fordel med en didaktisk oppgave. Motivasjonen ble absolutt høyere når jeg kom på disse tankene, for hva kan vel gi større læringen enn å skrive oppgaver som kan forsøkes i praksis hvor man kombinerer flere fag? 

Oppgaven blir nok ikke startet på med det første ettersom det er overtakelse av ny bolig og flytting som står øverst på planen de førstkommende dagene, men jeg gleder meg uten tvil til å komme i gang med oppgaveskriving både i IKT og RLE. Det er utrolig interessant og se sammenhenger og forskjeller i ulike fag og på den måten finne kombinasjoner som er aktuelle å bruke i undervisningen.

4 kommentarer:

  1. Hei
    Det sant som du sier at ved å finne noe man virkelig brenner for så går oppgave skrivingen mye lettere. RLE undervisning i skolen har vært les 2-6 sider og gjør oppgaver. Så gjennomgang av disse før man fortsetter med tavle undervisning. RLE er ett viktig fag, hvor jeg mener at man bør fange elevenes oppmerksomhet og engasjement ved hjelp av IKT, og bruke IKT som inngangsport til samtaler. Alt for mange lærere følger boka slavisk.

    SvarSlett
  2. Helt klart, takk for tilbakemelding :)

    SvarSlett
  3. Så fint at IKT kan anrike andre fag, her RLE. Du er inne på at det gjør arbeidet med fagtekster mer autentisk - det du "finner ut"/kommer frem til kan brukes til noe praktisk nyttig i jobben din som lærer.
    Det gleder meg også at du finner mye nyttig/brukbart i pensumlitteraturen.

    SvarSlett
  4. Ja, det er mye bra pensumlitteratur og det blir kjempe spennende å finne ut mer praktisk som kan nyttes i jobben som lærer.

    SvarSlett