Etter å ha lest kapitlet om å være digital i fremmedspråk ble jeg sittende og reflektere både over da jeg selv var elev og hvilke muligheter som nå finnes. Da jeg var elev var det mye cd'er som ble spilt for at vi skulle høre og lære oss uttalelsen på ordene, samt at vi satt sammen to og to og leste for hverandre. I dag må jeg vel ærlig innrømme at jeg knapt kan et ord med verken tysk eller frank som jeg hadde i tre år hver på ungdomsskolen og videregående skolen. Og jeg er helt overbevist om at det har en klar sammenheng med lite motivasjon i faget, pga fastsatt undervisning som for min del ikke ga meg motivasjon og utfordringer i passelig grad. Da jeg leste kapitlet i boka: Å være digital i alle fag kom jeg over sitatet nedenfor, som jeg synes sa mye.
"I tillegg til at bilder og illustrasjoner gir elevene et mer virkelighetsnært inntrykk av målspråklandet og -kulturen, er Internett et utmerket medium idet det eksponerer elevene for målspråket i meningsfylte tekster " (Heimark 2005:21).
I dag finnes det mange "kreative" måter å lære elevene frank, tysk, spansk og engelsk. Blant annet kan man lese aviser på det aktuelle språket og dermed forsøke å oversette slik at man forstår hva det dreier seg om. Man kan lage blogg, hvor elevene skriver innlegg på det aktuelle språket og de andre elevene kommenterer på samme språk. Slik jeg ser det handler mye om å finne riktig læringsform til hver enkelt elev, og med det vil det jo ikke si at alle elevene lærer mer ved å bruke IKT, men variasjon i læringsmetodene/måtene mener jeg er svært viktig. Som lærere må vi søke og finne elevenes motivasjon og hele tiden ha tilpasset opplæring i bakhodet vårt. Det er uten tvil mye spennende for elevene på internett og man må nok slippe seg litt løs og miste litt kontroll når elevene skal jobbe med. Likevel må man legge noen føringer i forhold til hva som er hensikten med undervisningen, og samtidig vise elevene hvilke internettsider det er vi skal jobbe med i dag. Elevene må i større grad få prøve seg på det som finnes for at både de og du som lærer skal finne den beste læringsmetoden for den enkelte. Det å kunne lytte til personer fra målspråklandet som forteller er uten tvil en læringsmetode som sikrer større utbytte av uttale på ordene, enn om elevene bare leser teksten selv. I tillegg finnes det video-snutter og filmer man kan se for å lytte mer på uttalelsen, og på noen nettsider er det også personer som forteller noe som kan være interessant for elevene f.eks. aktuelle nyheter.
Jeg får vist ikke sagt det nok, men mulighetene er mange og som lærere må vi tørre å ta de mer og mer i bruk. Jeg mener ikke at absolutt all undervisning i alle fag skal foregå med bruk av IKT, men i løpet av hver uke bør elevene ha hatt IKT som en undervisningsmetode i noen av fagene. Og igjen er det viktig at vi som lærerkolegaer kan bruke hverandre og søke tips fra hverandre. Om mulighetene er mange kan det likvel hende at det i ett eller flere fag bare er noen få muligheter for god bruk av IKT for de elevene du underviser, mens neste år du underviser samme fag i en annen klasse er plutselig mulighetene så alt for mange igjen.
Mitt "lille" råd: Bruk hverandre og elevene og finn gode og varierte læringsmetoder, for vi lærer ikke på samme måte alle sammen.
Helt til slutt vil jeg bare ønske dere alle en flott helg :)
Veldig enig!:) Det er så mange muligheter, en må bare lære å bruke dem, og vite om dem. Å bruke hverandre er vel et av de beste tipsene! :)
SvarSlettDet viktigste for å få et språk "under huden" er å få brukt språket. Personlig lå jeg konsekvent på 2 og 3 i Tysk C-språk på videregående i tre semestre. Læreren var oppgitt over hvor usikker jeg var i språket, tatt i betraktning at jeg var en av de flinkeste i klassen på "puggingen". Det siste semesteret jeg hadde tysk endte jeg på en sterk femmer. Tenk på det; fra en meget svak treer til en sterk femmer på noen få måneder. Læreren skjønte ikke hvordan jeg fikk det til.
SvarSlettFor min del var det ganske simpelt; jeg skjønte at grunnen til at jeg ikke fikk det til var at jeg ikke brukte språket. Den endringen jeg gjorde var like enkel som den var genial; i den tiden var jeg en ganske ivrig Counter-Strike-spiller, og jeg bestemte meg for å spille utelukkende på tyske servere samt at jeg skulle bruke voice chat ivrig. Det fungerte.
Jepp; Counter-Strike fikk opp tysk-karakteren min fra en treer til en femmer. Internett gir oss fantastiske muligheter innen fremmedspråksundervisning. Vi kan prate med folk som har tysk, fransk, engelsk, spansk osv som morsmål - det er rett og slett snakk om språkreiser i den virtuelle verden.
Hvordan tror dere elevene i en tyskklasse ville reagert på å få én time dataspill på ukeplanen? :)
Jeg må si meg helt enig i det BJ skriver. Til tross for å ikke kunne en eneste gramatisk regel i engelsk både leser og skriver jeg språket like godt som norsk. Jeg er ikke i tvil om at dette kommer av både en del film, men hovedsaklig data (spill) og bruk av chat/voice chat/Ventrilo.
SvarSlettSpill er tidligere blitt nevnt som en mulighet i IKT. Jeg har sett hva spill kan gjøre med selvtilliten til en person både positivt og negativt.
Et eksempel på positiv påvirkning har jeg sett i en person som var utsatt for en stygg bil ulykke og ikke lenger kom seg ut på lik linje med andre og slet med selvbildet. Det å kunne ha en sosial krets gjennom PCen, beskyttet bak et bilde og navn etter eget valg, være god til noe og oppleve mestring uten å være bekymret for andres fordommer. Jeg kjenner flere som har hatt en god utvikling nettop på grunn av dette.
Ulempen derimot er at det samme systemet uten "voktere" kan brukes til å bryte ned personer gjennom mobbing og psykisk terror. Det er enda vanskligere å ta tak i når de som gjør det har valgfri identitet. Desværre har jeg også sett dette.
Jeg har samme erfaring som deg Veronica, flere år med fransk har ikke resultert i noe annet enn at jeg kan si hva jeg heter.
SvarSlettLillebroren min har nettopp begynt i 8.klasse og skal ha spansk som tilvalgsfag. Han får låne med hjem cd-plata som tilhører læreboka så ting har ikke forandret seg på den skola iallefall. Vi satt på cd-plata og det var en like trasig stemme og et like trasig innhold som da jeg hadde fransk. Dama snakket om kulturen i Madrid, kanskje ikke et så veldig engasjerende starttema for en 13-åring. Skal ikke ta sorgene på forskudd, kan hende han får morsomme og kreative læringsmetoder i spansken etterhvert. En film/videosnutt ville nok uansett vært mer engasjerende for en elev i 8. klasse.
Jeg har samme erfaring som deg Veronica, flere år med fransk har ikke resultert i noe annet enn at jeg kan si hva jeg heter.
SvarSlettLillebroren min har nettopp begynt i 8.klasse og skal ha spansk som tilvalgsfag. Han får låne med hjem cd-plata som tilhører læreboka så ting har ikke forandret seg på den skola iallefall. Vi satt på cd-plata og det var en like trasig stemme og et like trasig innhold som da jeg hadde fransk. Dama snakket om kulturen i Madrid, kanskje ikke et så veldig engasjerende starttema for en 13-åring. Skal ikke ta sorgene på forskudd, kan hende han får morsomme og kreative læringsmetoder i spansken etterhvert. En film/videosnutt ville nok uansett vært mer engasjerende for en elev i 8. klasse.
Jeg er så enig med dere alle sammen! Vi må lære oss å møte elevene der de er, og engasjere dem på de feltene som vi vet interesserer dem. Vi må ta frafallet i videregående skole på alvor. Elevene blir altfor passive i undervisningen, og det blir for mye teori. La elevene være aktive fra første dag, og vi får engasjerte lærelystne elever.
SvarSlettTakk for gode innspill, og jeg kunne ikke vært mer enige med dere alle sammen :)
SvarSlett