torsdag 22. september 2011

Eventyr, photo-story og audacity :)

Dagene og ukene flyger i vei og det er bare noen dager igjen til neste samling og jeg gleder meg til alt det spennende vi skal lære og prøve oss på. I ukene etter siste samling har jeg jobbet noe med photo-story og audacity, noe som har vært svært lærerikt. Etter som jeg følte photo-story var et enklere program som jeg fikk lettere til var det nok det jeg likte best, selv om audacity ikke var så alt for vanskelig. Etter å ha jobbet med disse programmene så jeg absolutt hvor enkelt de kunne brukes i skolesammenheng, og faktisk i bra mange av alderstrinnene. Etter en del prøving og feiling og litt bannskap innimellom ble det et produkt som jeg ble fornøyd med. 

Og som det stod nevnt i pensum kunne elevene jobbe i grupper og velge seg et eventyr og finne bilder for å illustrer eventyret ved å bruke photo-story, i tillegg kunne elevene bruke f.eks. audacity for å lese inn eventyret slik at det ble bakgrunnsmusikk til bildene. Da jeg leste dette i pensum tenkte jeg bare for en genial og morsom måte å lære eventyr på. Etter at elevene hadde laget ferdige presentasjonene av ulike eventyr kunne de presentere dem for hverandre og alle elevene fikk muligheten til å lære flere eventyr på en annerledes og spennende måte.

Men læringen trenger ikke å stoppe her... Elevene på ungdomstrinnet kan skrive egne eventyr som de presentere gjennom photo-story og audacity. Da kan de også velge om de vil bruke bilder de finner på internett som passer eller de kan ta bilder med eget, skolens eller foreldres kamera som de synes illusterer innholdet i eventyret de har skrevet.

Og som jeg har nevnt tidligere er mulighetene mange uansett hvilket fag man underviser i og bruk av IKT er ingen hindring. I disse ukene med lesing og oppgavejobbing har jeg reflektert mye over den tiden jeg selv har gått på skole og en ting er bra sikkert: Jeg hadde vært mer motivert i enkelte av fagene dersom det hadde vært en annen undervisning enn tradisjonell tavleundervisning. Da vi hadde prosjektgrupper var jeg alltid stor fornøyd og følte at jeg lærte mye, men da jeg selv skulle lese og gjøre oppgaver ramlet jeg snart av lasset. Likevel vil jeg påpeke at noe tradisjonell tavleundervisning kan være nødvendig i noen sammenhenger, men som lærer mener jeg vi må være varierte og ha drypp av IKT som en del av hver eneste undervisningstime. Jeg tror det er viktig at vi søker etter elevenes positive motivasjon og bygger videre på den :)

2 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig med deg :)
    Photostory/audacity byr på uendelig mange muligheter for å kunne skape variasjon til de mer tradisjonelle former for undervisning vi bruker i skolen. Jeg mener det er viktig å la elevene være mest mulig aktivt deltagende, og dermed passer det meg ypperlig å kunne dra inn IKT i undervisningen. Når en først har lært seg et prgram som photostory/audacity kan det jo brukes om og om igjen..

    SvarSlett
  2. Helt enig :) Takk for kommentar.

    SvarSlett