mandag 10. oktober 2011

Excel-jobbing

Siden det ble en amputert samling på meg sist mistet jeg alt om Excel, noe som jeg trodde kom til å bli et problem. Men det ble det nok ikke :) Jeg har fått jobbet meg igjennom treningsoppgaven og har fått til de meste, selvsagt med noen dagers mellomrom og litt problemer, men det gikk til slutt. Det å se hvordan en så enkel oppgave kan løses i praksis har vært veldig interessant. Dette er absolutt en oppgave man kunne brukt i grunnskoleundervisningen, og gjerne på en ungdomsskole. Jeg mener det er viktig at elevene får forsøke å øve på slike konkrete oppgaver, fordi mestringsfølelsen blir større når man får til noe som er "avansert". Selv har jeg nesten aldri brukt Excel fordi jeg ikke har følt meg kompetent til det.

Da jeg skulle lage filmkartotek over mine filmer bestemte jeg meg for å lage det i Word, fordi der viste jeg hvordan jeg skulle få oversikten alfabetisk samtidig som det finnes en søk funksjon som jeg kan skrive inn tittlene på filmene. Så nå blir vel utfordringen om jeg kan lage noe tilsvarende i Excel, men hvordan det eventuelt kan løses i forhold til meny og flere ark. Ja, nei, det har jeg ingen anelse om enda, men vi får se hva fremtiden bringer.

Det som i alle fall er sikkert er at Excel helt kan brukes mer i skolen, både for å skape motivasjon og for å danne grunnlag for videre utdanning for elevene.

2 kommentarer:

  1. Fint at du kom godt overens med Excel og at du ser potensialet i å "gjøre seg" til læring med autentiske oppgaver. Vi skal ha mer Excel på neste samling. Da vil du få flere gode mestringsopplevelser.

    SvarSlett