søndag 30. oktober 2011

Front-page, tanker i undervisningshverdagen.

Ja, da har jeg såvidt begynt å se på programmet Front-page og er svært spent på om jeg husker det jeg gjorde for noen år tilbake da jeg laget hjemmesider ved å bruke Front-page. Jeg har enda ikke fått opp programmet på min egen maskin, men har lest over Front-page kurset som ligger på Fronter. Så jeg kan vel ikke si at jeg gleder meg til kommende samling, slik at jeg får prøvd om jeg husker noe.

I forhold til hvordan man kan bruke hjemmesider i undervisningen, mener jeg også her at mulighetene kan være mange. Slik man også kan gjøre med en blogg, kan man blant annet presentere elevenes tekster.

Når jeg tenker på hvilke erfaringer jeg selv har med Front-page og hjemmesider har det dessverre ingen sammenheng med de utdanningen jeg har tatt ved Høgskolen og Universitetet i Nordland. Da jeg i ungdomsårene drev en del med frivillig arbeid var jeg heldig og fikk ansvaret for hjemmesider både alene og sammen med andre. Det ga meg den gang en kompetanse som også andre kjente fikk nytte av, blant annet da jeg kunne hjelpe med-studenter med å gjøre siste finish på deres hjemmeside før innlevering av en oppgave. Dette ble nødvendig fordi kurset hvor det skulle leveres hjemmeside hadde for lite undervisning på temaet slik at studentene følte at de hadde tilstrekkelig kompetanse for å utføre det på egenhånd.

For meg er det viktig at jeg som lærer har tilstrekkelig med kompetanse innen IKT og kan lære enda mer om hvordan jeg kan bruke det rent praktisk i undervisningen. Og det får jeg både gjennom forelesningen og gjennom den litteraturen som både er pensum og den anbefalte litteraturen. I løpet av de få månedene vi har hatt IKT har jeg uten tvilt følt at kompetansenivået mitt har økt betydelig, selv om jeg enda kan lære mye mer. Hjemmesider finnes det mye av idag og for meg hadde det vært spennende og prøvd ulike oppgaver om hjemmesider med elever i praksisfeltet.

Som jeg nok ikke kan få sagt nok mange ganger, så må vi forsøke å bruke enda mer IKT i undervisningen. Og mest av alt at vi blir flinkere å bruke hverandre, både for å samarbeide og gi hverandre nyttige tips man selv har hatt suksess med.

3 kommentarer:

  1. Du er ofte i forkant av det vi skal gjøre. Onsdag begynner vi å lage nettsider sammen. Da vil kompetansen din bli nyttig.
    Alternativ programvare til gode, gamle FrontPage: Nvu, WebDwarf, EasyWebEditor (alle gratis eller trial), Microsoft Expression Studio Pro 4.0, Dreamweaver (kommersielle).
    Jeg applauderer det siste avsnittet i innlegget ditt.

    SvarSlett
  2. Hehe, takk :) Lika å vær godt forberedt.

    SvarSlett
  3. Hei Veronica, og godt nytt år!
    Det er godt å se at det ikke bare er meg som må jobbe med FrontPage. Jeg har revet meg i håret og kommet med mange upassende gloser de siste ukene! Heldigvis, og med god hjelp fra Thomas, har jeg kommet et skritt videre i riktig retning.. Gleder meg også til samling slik at jeg kan få samlet endel løse tråder :) Vi sees om ikke lenge:)

    SvarSlett