søndag 23. oktober 2011

Film- og bokanmeldelser

Nå sitter jeg egentlig og skriver en filmanmeldelse om en kristenfilm i forhold til det andre kurset jeg tar i år (nemlig RLE2), og da kom jeg til å tenke på hvordan noe slikt kan brukes enkelt og inkluderende i undervisningen.

Allerede på mellomtrinnet tror jeg elevene kan se film og skrive om hvordan de opplever handlingen og noen av de ulike karakterene, og da mener jeg det er et poeng at elevene skriver dette på data. Ved at man jobber i små grupper kan man også vise dem noe av hva man kan finne om den aktuelle filmen på Internett. Dermed gjelder det for læreren og finne en aktuell film både læringsmessig for elevene og i forhold til å finne informasjon om den på Internett i etterkant.

Man kan også vise filmen via avspilling på datamaskinen og en prosjektor, da det illusterer for elevene at en datamaskin ikke bare kan brukes til å skrive på eller søke på Internett. Det vil også illusterer for elevene at man ikke nødvendigvis trenger et eget filmrom for å vise/se film.

Som jeg har vært inne på tidligere skal vi våge å slippe oss mer løs, enten det er i de helt små klassetrinnene eller det er i de aller største klassetrinnene. Og jeg tror helt klart at datamaskinen kan bli mer daglig inventar i undervisningen, men at man til en hvis grad har en form for kontroll på hva man viser elevene og lar de prøve på selv.

På lik linje med spill i undervisningen tror jeg ulike filmer også kan brukes, da mange filmer har gode budskaper og forklaringer både på store og små hendelser, som også er tilpasset ulike aldersgrupper. På små klassetrinn kan man også se en klassisk barnefilm og la elevene fortelle eller tegne fra det de husker fra filmen.

Man kan også bruke bøker i stedet for film eller man kan bruke en film som er basert på en bok, slik at man kan se på forskjellene mellom bok og film. Da de aller fleste filmene som er basert på en bok eller omvendt har en del ulike handlinger som det kan være vanskelig å finne igjen i boken eller filmen som først ble publisert.

2 kommentarer:

  1. Det du beskriver så fint er opplagt/selvfølgelig for IKT-bruk, men fordi mange lærere mangler kompetanse altfor lite vanlig.
    Film- og bokanmeldelser vil egne seg godt for publisering (i blogg eller wiki) med linker til videre omtale. Noen skoler/klasser gjør dette.
    Levende bilder (film) er godt egnet til å gjøre arbeid med litteratur mer motiverende. Fra Hamsun og Wassmo til Tolkien og Rowling.

    SvarSlett
  2. Ja, helt klart. Blogg og wiki tenkte jeg ikke på med en gang, men det er uten tvil noe som både kan og bør forsøkes i undervisningen.

    SvarSlett