lørdag 1. oktober 2011

Illustrerende bøker og spill på undervisningsplanen

Nå har jeg sittet å jobbet med en del ulike pensumbøker i IKT for å få gjort siste finpuss på første individuelle innleveringsoppgave og da slo det meg hvor illustrerende noen bøkene er. 

Boken til venstre kunne vært skrevet for hvem som helst, den har stor skrift og inneholder mange praktiske eksempler i tillegg til mange illustrasjoner. Den har til og med et eget kapittel om spill i skolehverdagen, hvor det er tatt med at spill er en naturlig del av norsk undervisningen. 

Det er flere forslag til oppgaver både om spillkategorier, analyse av et selvvalgt eventyrspill, tips til spill man kan finne og prøve og mest av alt en forklaring på hvordan man kan lage egne dataspill. 

Jeg har i lang tid tenkt at spill kan brukes i stor grad i undervisningen, også etter at min søster fikk beskjed via ukeplanen om aktuelle nettsider med spill som hun kunne gå inn på hjemme som også hadde et faglig innhold. Og jeg er helt klart av den oppfattningen av at mulighetene er mange innen for spill-værden på en faglig måte i undervisningen. Slik jeg tenker er ikke spill den eneste måten å bruke IKT i undervisningen, men det er ingen dårlig ide og ha spill som en del av undervisningen og som et avbrekk av det man ellers gjør. 

Det å tenke spill som læring, tror jeg er nytt for mange, men jeg tror absolutt ikke vi skal være redde for å ta det i bruk. Og som jeg har vært inne på i tidligere blogg innlegg, så lærer vi forskjellig og noen elever som sliter på enkelte områder kan ha stort læringsutbytte av å jobbe med spill. Som lærer mener jeg det er viktig at vi slipper oss litt løs og ser de store mulighetene i stedet for begrensingene. Og slik jeg selv husker lærerne jeg har hatt i de årene jeg har gått på skole, så er det vel ikke å forakte å være populær av elevene heller, selv om det er på et faglig nivå. Da jeg selv var elev var det helt klart noen lærere jeg heller ville ha i undervisningen fordi de hadde undervisningsmetoder som passet min læringsstil bedre enn lærere i andre fag.

4 kommentarer:

  1. Det handler vel litt om å kunne nå sitt publikum på en arena de finner interisant. Husker selv hvordan pugging av ord i språkfag var hinsides kjedelig og ofte fort glemt igjen. Men de gangene jeg måtte lete opp ord for å forstå en tekst jeg hadde interesse for ble de sittende, ordene fikk betydning, ikke bare at man skulle kunne skrive dem rett.
    Jeg har også opplevd noe lignende når det kommer til mattematikk, et fag jeg har hatt noe laber interesse for og som skolen ikke klarte å gjøre spennende. Jeg har vært innom en del spill på PC og deres pedagogiske innhold kan nok diskuteres, men jeg fant ut at jeg hadde behov for matte for å kunne navigere et fartøy i 3 dimensjoner, beregne tid, møtepunkt og kostnader. Økonomi er jo noe som appelerer til de fleste på et eller annet plan, kanskje ikke selvangivelsen akkurat, men de fleste ønsker å kunne kjøpe mer for mindre penger.

    Ved å kunne se resultater en selv har nytte av blir faget straks mer spennende.

    SvarSlett
  2. Helt klart.
    Jeg var nylig innom Bertnesdagene og Forskningsdagene på Universitetet og det gledet meg å se en stand hvor barn kunne prøve ulike spill som hadde læring.

    SvarSlett
  3. Sjekk linkene
    http://www.pressfire.no/nyheter/PC/4061/Dobler-sttten-til-dataspill
    http://www.forskning.no/artikler/2010/desember/274537
    http://dataspilliskolen.no/
    http://www.medietilsynet.no/Tema/Dataspill/

    SvarSlett