lørdag 8. oktober 2011

IKT-kompetanse hos lærerne/foreleserne

Jeg har vært student på både HiB og UiN, og IKT kunnskapene hos foreleserne er uten tvil varierte. Jeg har deltatt på forelesninger hvor IKT ikke har vært brukt i det hele tatt pga forelesernes manglende kompetanse, likevel kan de aller fleste foreleserne jeg har vært borti lage og presentere en enkel powerpoint presentasjon.

I dagliglivet er det helt klart et fokus på IKT og jeg tror foreleserne må bli enda flinkere til å prøve noe nytt. Ved å styrke forelesernes kompetanse innenfor variert bruk av IKT, mener jeg man kan skape større engasjement blant studentene for å lære mer om bruk av IKT.

Jeg lærer noe nytt om bruk av IKT hver eneste dag, enten gjennom lesning eller gjennom prøve/feile-metoden. Jeg tenker også at det er viktig at undervisningen ikke blir for lik selv om man bruker IKT, men at man kan forsøke å bruke ulike og varierte undervisningsmetoder.

Jeg mener det er viktig for oss både som kommende lærere og som eksisterende lærere at vi kan skape motivasjon og interesse for IKT-faget, og da må også vi finne vårt engasjement gjennom våre lærere/forelesere. Som studenter med flere ulike forelesere har vi absolutt en fordel med å finne "våre" undervisningsmetoder, fordi vi opplever ulike metoder fra hver foreleser som gjør at vi kan velge ut de vi synes fungerer best.

Når man studerer på høgskole eller universitet opplever jeg at de fleste er motiverte for den utdanningen eller kurset de studerer, men min erfaring er at det ofte ikke er nok for at studentene skal komme seg igjennom studietiden. Mange opplever ensporede foreleserer som har sin undervisningmetode og selv om få eller inger dukker opp på forelesningene tar de aldri "hintet" om å gjøre noe med undervisningen. Jeg har selv opplevd forelesere som ikke har fungert optimalt i forhold til måten jeg lærer best på, og flere år senere holder samme forelesere på med samme metode. Jeg har selvsagt forståelse for at egen faglig oppdatering er viktig, men jeg både ønsker og håper at flere forelesere kan lære mer om IKT og vise interesse for å bruke det i større grad.

I dagens skolehverdag er det helt klart et fokus på større bruk av IKT i undervisningen, men dersom ikke foreleserne på høgskole eller universitet bruker det, hvordan skal da de fleste studentene få motivasjon til å jobbe med IKT i skolehverdagen når de selv kommer så langt. Kanskje er det for mye å forlange, men jeg skulle ønske foreleserne hadde større IKT-kompetanse som vi studentene kunne dra mer nytte av. IKT som eget fag blir på mange måter noe feil, da det egentlig burde vært en del av hvert eneste både skole- og skolerelaterte fag.

2 kommentarer:

  1. Interessant å lese hvordan du har opplevd forskjellige lærere. Hva ved læreren gjør at en elev/student prøver å yte sitt beste? Lærerens personlighet og vesen, hans kompetanse i og glød for faget, hvordan han tilrettelegger for læring, hvordan han bruker IKT, at han positivt involverer eleven/studenten, at han "ser" hver enkelt elev/student. Krevende, men spennende å være lærer.

    SvarSlett
  2. Ja, her får du virkelig satt tankene mine videre i spill. Takk for gode spørsmål.

    SvarSlett